Uw relatie zelf aan de knoppen met 24/7 online selfservice
In het huidige digitale landschap zijn mensen gewend continu inzicht te hebben in hun aankopen, hun energie- of telefoongebruik en hun banksaldo. Online inzicht wordt een commodity. Ook uw organisatie kan hierop inspelen met een persoonlijke online omgeving en selfservice.
Behoefte aan digitale communicatie
De behoefte om altijd en overal toegang te hebben tot persoonlijke gegevens is door de opkomst van online winkels en internetbankieren de afgelopen jaren sterk gegroeid. Mensen zijn het zo gewend geraakt om digitaal te communiceren dat ze steeds meer online functionaliteiten verwachten. Ook van uw organisatie! En waarom ook niet? Een digitale klantomgeving kan niet alleen voor hen, maar ook voor uw organisatie groot gemak bieden en zelfs een interne efficiëntieslag teweegbrengen.
Minder telefoontjes
Denk bijvoorbeeld eens aan de hoeveelheid telefoontjes die een klantenservice-afdeling per dag krijgt. Vragen over facturen, cursusaanbod, planning, donaties of persoonlijke gegevens, allerhande zaken worden per telefoon afgehandeld en elk gesprek kost algauw minstens tien minuten. Wanneer relaties met een persoonlijk account toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben, zal het gros van deze telefoontjes verdampen. Een persoonlijke omgeving biedt cursisten of donateurs de mogelijkheid om op hun eigen tempo op te zoeken wat ze willen weten en waar nodig online actie te ondernemen.
Verschillende acties mogelijk
Een cursist kan bijvoorbeeld rustig bekijken wanneer de volgende cursus aangeboden wordt en wie de docent is, een donateur kan opzoeken waar zijn of haar geld precies aan is besteed en communicatievoorkeuren kunnen met een paar muisklikken worden aangepast. Waar ze ook willen, op ieder gewenst tijdstip van de dag. Een bijkomend voordeel van de 24-uurs beschikbaarheid van een online portal is bovendien dat cursisten of donateurs op hun gemak hun opties kunnen doorpluizen. Zo komen ze misschien wel tot een nieuwe inschrijving of een extra donatie.
Maak het aantrekkelijk
Laagdrempeligheid is hierbij het sleutelwoord. Want hoe maakt u een dergelijke online omgeving aantrekkelijk voor relaties? Het is de kunst om uw relatie te overtuigen van de toegevoegde waarde die een account kan bieden. Dat kan door het aanbieden van kortingen of extraatjes, maar door het verschaffen van interessante, persoonlijke informatie. Hoe mooi is het als een donateur binnen een paar seconden is ingelogd en de vooruitgang van een door hem of haar gesteund project op de voet kan volgen? Als deze persoon hier een belletje aan zou wagen, zou de klantenservice gemakkelijk een kwartier kwijt kunnen zijn aan het opzoeken van deze informatie.
Begin klein
Ons advies: begin klein, met zo’n twee of drie basisfunctionaliteiten met duidelijke toegevoegde waarde. Hierdoor weet uw relatie de weg naar de portal te vinden. Wanneer de start succesvol blijkt, kunnen functionaliteiten langzaam uitgebouwd worden. Uiteraard is het daarbij raadzaam om om deze portal te integreren met uw bedrijfssoftware.
Benieuwd hoe Verito u kan helpen? Bel 055 534 30 06, mail sales@verito.nl of bezoek www.verito.nl.