Algemeen, Goede doelen, Verenigingen
De acceptgiro verdwijnt. Lang leve ‘Mijn eenmalige gift’
De good old acceptgiro. Hoewel menig Gen Z’er er nog nooit één in handen heeft gehad, was het jarenlang vaste prik in de post van goede doelen en veel andere organisaties. Na 46 jaren succes, houdt de acceptgiro in juni 2023 dan toch echt op te bestaan. Gelukkig is er voor mensen die nog niet willen overstappen op digitale betalingen een alternatief: ‘Mijn eenmalige gift’. In deze blog vertelt Owe Loonstra meer over dit alternatief.
Gele betaalstrook
Hoewel de brief met acceptgiro jarenlang vaste prik was vanuit goede doelen en andere organisaties, nam de populariteit de laatste jaren sterk af. Het aantal per post verstuurde acceptgiro's is de afgelopen vijf jaar met ruim zeventig procent afgenomen. Negentig procent van de mensen die toch een acceptgiro ontvangen, betalen deze via internet- of mobiel bankieren. Reden voor Currence, de producteigenaar van de acceptgiro, om op 1 juni 2023 – na 46 jaar – te stoppen met de productie van de gele betaalstrook. Banken zullen per die datum ingevulde acceptgiro’s niet meer verwerken.
Mijn eenmalige gift
Bij goededoelenorganisaties was de acceptgiro een populair middel giften te ontvangen. Zeker donateurs die al wat ouder zijn, hebben moeite de overstap van papier naar online betalingen te maken. Om te voorkomen dat een belangrijke geldstroom straks wegvalt hebben de goededoelenorganisaties de handen ineengeslagen in de zoektocht naar een papieren alternatief. Dat alternatief is er inmiddels in de vorm van ‘Mijn eenmalige gift ’, een antwoordkaart waarmee een donateur aan kan geven dat het goede doel een gift mag afschrijven. Deze antwoordkaart gaat landelijk verwerkt worden door Unisys. De ontvangende organisaties ontvangen de betalingsgegevens digitaal en kunnen deze automatisch inlezen in hun fondsenwervingssysteem.
Meer weten?
Wil je aansluiten bij dit initiatief, geef me een belletje op 055 534 30 06 of gebruik de mogelijkheid dat ik jou bel op een moment dat jou past. Dan zorgen wij als Verito dat jouw software aansluit op deze nieuwe manier van fondsen werven.
Owe Loonstra