Woud aan applicaties zorgt voor gemiste kansen in customer journey
Het is een misvatting dat het in kaart brengen van de customer journey alleen relevant is voor service- en salesgerelateerde organisaties. Ook voor de goededoelensector is het structureren van klantinteracties wel degelijk van toegevoegde waarde, ook al lijkt dat soms moeilijk te bewerkstelligen.
Klantwaardering en opvolging
Net als iedere organisatie wilt u ongetwijfeld de best mogelijke relatie met uw klant. Een klant die zich gehoord en gewaardeerd voelt, is vaker bereid tot aanvullende aankopen of donaties en zal minder snel geneigd zijn op te zeggen. Om hen zo persoonlijk mogelijk te kunnen benaderen, is het dus zeker van belang om nauwkeurig inzicht te hebben in de klantreis. Op wat voor manier komen ze in aanraking met uw organisatie? Wat beweegt hen om contact op te nemen? Wat zijn hun verwachtingen en wat is ervoor nodig om die waar te maken? Wat zijn hun interesses en hoe kunnen hun acties het best vervolgd worden?
Applicaties afstemmen
De antwoorden op al deze vragen lijken misschien allemaal losse stukjes informatie op te leveren die maar moeilijk met elkaar te verenigen zijn. Misschien gebruikt u voor een aantal touch points zelfs al een aantal applicaties, maar is het nog een opgave om deze met elkaar te combineren. Hoe structureert u de verkregen informatie en op wat voor manier koppelt u daar acties aan? Vaak worden aanvullende stappen in de klantreis slechts vertaald naar berichten in nieuwsbrieven die algemeen van aard zijn en nog te weinig zijn toegespitst op specifieke doelgroepen. Natuurlijk, voor het ‘nice to know’-aspect is het goed om te weten welke artikelen het best scoren en waar mensen het meest op klikken, maar daar blijft het vaak ook bij.
Specifieke interesses
Dat is jammer, want juist voor deze doelgroep is het interessant om informatie uit te kristalliseren in verschillende interesseprofielen. In de datagedreven maatschappij anno 2018 wilt u met uw organisatie toch ook dat stapje extra kunnen zetten? In theorie is heel veel mogelijk, maar in praktijk blijven veel kansen liggen door niet op elkaar afgestemde applicaties en onbenutte mogelijkheden van Google Analytics. De customer journey in de goededoelensector houdt niet op bij het werven van donateurs – dat is nog maar het begin!
Geïntegreerd platform
Een breed platform helpt u om de klantreis te definiëren en elimineert het woud aan applicaties waar voorheen sprake van was. Dit platform faciliteert een gemakkelijke koppeling tussen bijvoorbeeld internetkassa, social media en websites en covert alle touch points waar u normaal gesproken aparte applicaties voor nodig zou hebben. Met een dergelijke geïntegreerde oplossing kunnen online tools veel effectiever worden ingezet voor een zo volledig mogelijke customer journey en een optimale klantrelatie. De middelen zijn er, het is een kwestie van doen!
Benieuwd wat we voor u en uw organisatie kunnen betekenen? Bel 055 534 30 06 of vraag de factheet aan. Wilt u maandelijks worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in uw branche of op uw vakgebied? Meldt u dan aan voor onze nieuwsbrief.