De wereld verandert in hoog tempo. Alles draait om ‘nu’ en ‘ik’: ik wil het en ik wil het nu. Dat houdt dus in dat mensen verwachtingen hebben als het gaat om reactietijden en de snelheid waarmee dingen gebeuren. Dat geldt niet alleen voor die persoon die een boek heeft besteld bij ‘de winkel van ons allemaal’, dat geldt in alle markten en voor alle organisaties. Het is dus meer dan ooit belangrijk om je klant centraal te stellen. Maar hoe doe je dat? Misschien moet je het ze gewoon vragen?
Kennis spuien met een biertje en een bitterbal
Bij Verito helpen we organisaties bij het zo goed mogelijk bedienen van hun doelgroep. Je zou dus denken dat wij heel goed weten hoe we onze klanten centraal moeten stellen. Daar hebben wij afgelopen jaar opnieuw over nagedacht. In het verleden nodigden wij onze klanten een keer per jaar uit voor een relatiemiddag, waarin wij vertelden wat we allemaal wisten. Aan het eind van de middag praatten we wat na onder het genot van een drankje en een bitterbal en dat was het. Leuk, maar wie stond er nu eigenlijk centraal?
Samen sparren
We wilden niet alleen onze kennis spuien, we wilden ook wederzijds kennis delen, onze gezamenlijke kennis verdiepen en daadwerkelijk kennismaken en verbinden. We besloten het onze klanten gewoon eens te vragen. In de uitnodiging voor de volgende relatiemiddag vroegen we klanten die daarin geïnteresseerd waren in de ochtend samen met ons na te denken over hoe we dat vorm konden geven. Daaruit kwamen twee manieren om dat in te vullen. Enerzijds door het inzetten van een online omgeving waarin suggesties, vragen en ervaringen gedeeld kunnen worden. Anderzijds door twee keer per jaar een face-to-face bijeenkomst te organiseren waar klanten elkaar kunnen spreken en ervaringen en ideeën uit kunnen wisselen. Klanten boden zelfs aan om bij toerbeurt zo’n bijeenkomst op hun locatie te houden.
VeriGO!
Dit heeft geresulteerd in VeriGO!, het gebruikersoverleg van organisaties die software van Verito gebruiken. In het najaar van 2019 was de eerste bijeenkomst nieuwe stijl. Dit is zowel door onze klanten als door onszelf als heel positief ervaren; het illustreert heel nadrukkelijk dat het niet een leveranciersfeestje is, maar dat ook onze klanten het belangrijk vinden en hun input leveren.
Ruimte voor groei
Een succesverhaal? Nog niet helemaal. De bijeenkomsten worden door zo’n dertig procent van onze klanten bezocht. Een groot deel is er dus (nog) niet bij. Bovendien moet de online omgeving duidelijk nog groeien. Maar uit het gebruikersoverleg bleek dat we het allemaal meer dan ooit noodzakelijk vinden om onze krachten te bundelen, om kennis te delen, maar ook om te sparren over zaken die niet altijd software- of procesgerelateerd zijn. En niet alleen in de leverancier-klantrelatie, maar ook als klanten onderling.
Mooie spin-off
Tegelijkertijd is er toch al een succesje geboekt. Onlangs deelde een van onze klanten zijn behoefte aan een bepaalde aanvullende functionaliteit. Wij deelden deze vraag via VeriGO! en spontaan staken drie organisaties hun vinger op die deze behoefte deelden en wel mee wilden denken. In een tweetal korte, interactieve sessies werden de contouren van de oplossing bepaald en vervolgens gerealiseerd. Hierdoor is een nieuwe module ontstaan die generiek inzetbaar is, waar vier organisaties enthousiast over zijn en waar het sparren met elkaar heeft geholpen om de onderlinge binding te versterken! Goed voor de klanten én voor de leverancier!
Nieuwsgierig?
Wil je eens verder praten over VeriGO! Heb je andere uitdagingen waarover je eens van gedachten wilt wisselen? Bel mij via 055 534 30 06 of vraag een afspraak aan. Wil je maandelijks worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in jouw branche of op jouw vakgebied? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Owe Loonstra
Bel mij voor een afspraak