Navision, Dynamics NAV of Microsoft Dynamics 365 Business Central; de namen vliegen je om de oren. Dan heb je nog de keuze tussen de on-premise, hosted en cloudgebaseerde oplossing. In deze blog neemt Owe Loonstra je mee in de ontwikkelingen rondom Navision. Eh, Dynamics NAV. Of is het Business Central?
Navision: Van Deense start-up tot beursnotering
In 1985 richtte de Deen Jesper Balser met twee studievrienden Navision op. Het bedrijf groeide in achttien jaar uit van een kleine Scandinavisch start-up tot een internationaal beursgenoteerd softwarebedrijf. Het product groeide mee: van eenvoudig boekhoudpakket tot een van ‘s werelds meest gebruikte Enterprise Resource Planning- of ERP-systemen voor kleine en middelgrote ondernemingen.
Microsoft wil vinger in de pap
In 2002 besloot Microsoft dat ze een grotere vinger in de pap van bedrijfssoftware wilde hebben. De softwaregigant kocht onder andere Navision op en veranderde de productnaam in Microsoft Business Solutions Navision en, via verschillende omwegen, naar Microsoft Dynamics NAV. Dynamics NAV weet niet alleen om te gaan met de inkoop- en verkoopprocessen binnen een bedrijf, maar ook met bijvoorbeeld CRM, projecten en logistiek en productie. Het onderliggende platform is ook een aantal keren getransformeerd.
Transformatie naar de cloud
Microsoft begon rond 2011 met die transformatie naar de cloud. Dat begon met Office 365, maar bleek al snel zo’n succes dat de softwaregigant besloot ook andere producten klaar te gaan maken voor gebruik in de cloud. Sinds 2018 is Microsoft Dynamics NAV – behalve on-premise en gehost – beschikbaar in de cloud. De naam van de cloud-versie is veranderd van Microsoft Dynamics NAV in Microsoft Dynamics 365 Business Central. Daarmee is Business Central onderdeel van de Microsoft Dynamics 365-familie geworden, waarmee het – volgens Microsoft – ‘zorgt voor een revolutie in CRM en ERP door intelligentie toe te passen op alle vormen van data’. Ondertussen heeft Microsoft de naamgeving voor alle verschijningsvormen gelijkgetrokken naar Business Central.
Voors en tegens
Vanuit Verito zijn wij enthousiast over de keuzemogelijkheid: hiermee bieden wij onze klanten de vrijheid om te kiezen tussen on-premise, gehost en een cloud variant. Dit onderscheidt ons van vele andere aanbieders van software. Voor ons als Microsoft Partner brengt deze verandering ook een aantal uitdagingen met zich mee. Konden we in de hosted en on-premise oplossingen tot diep onder de motorkap functionaliteiten aanpassen, de cloud-versie vraagt een nieuwe manier van programmeren. Die manier biedt voordelen als het gaat om het beheer en het doorgroeien naar nieuwe versie. Het vraagt de nodige tijd om de bestaande oplossingen over te zetten naar deze nieuwe omgeving. Een andere verandering is de totaal nieuwe interface van de cloud-variant. Dat is even wennen voor de overstappers, maar het maakt het wel gemakkelijker om Microsoft Dynamics 365 Business Central op elk willekeurig apparaat te gebruiken, van computer tot tablet en smartphone, alles via een app of browser. Deze interface zal aan het eind van dit jaar ook in de andere versies worden doorgevoerd.
Manier van aanschaf
Wat ook een grote verandering is, is de manier van aanschaf. Bij de on-premise en gehoste editie van Microsoft Dynamics NAV kon je als gebruiker een licentie kopen voor een bepaald aantal mensen of je kon de licenties in een abonnementsvorm afnemen. Je had de keuze: ik koop één keer een licentie voor twintig sessies en dan mag ik levenslang de software gebruiken óf je betaalt een bedrag per maand, waardoor je makkelijker – tijdelijk – kan op- en afschalen. Bij de cloud-variant is alleen het abonnementsmodel mogelijk.
Gebruikersmodellen
Dan heb je nog het verschil in gelijktijdige (concurrent) users en benoemde (named) users. Navision en later Microsoft Dynamics NAV gingen uit van gelijktijdige gebruikers. Heb je een organisatie van twintig mensen, dan kun je voor twintig mensen accounts aanmaken, waarbij je aangeeft dat maximaal tien mensen gelijktijdig gebruik mogen maken van het systeem. Het voordeel is daarbij dat iedereen een eigen account heeft, zonder dat je voor iedereen die weleens met het systeem werkt een licentie moet kopen. Met de overgang naar de Business Central stapt Microsoft over naar het model van de benoemde gebruikers. Daarmee trekken ze het model gelijk met de andere Microsoftproducten als Office 365. Zijn er twintig mensen die weleens in het systeem werken, dan moet je ook twintig licenties aanschaffen. Als je met vrijwilligers of parttimers werkt, is dit natuurlijk een vervelende ontwikkeling. Maak je nu nog gebruik van concurrent users? Dan biedt Microsoft, op het moment dat je naar Business Central overstapt, een aantrekkelijke overgangsregeling aan.
Navision is dood, lang leve Business Central!
Betekent dit nu dat Navision (of Dynamics NAV of...) nu niet meer bestaat? Nee, zeker niet. Los van de duizenden organisaties die nog dagelijks een oudere versie onder deze naam gebruiken, geldt ook voor de nieuwe versies dat deze volledig gebaseerd zijn op de functionaliteiten zoals wij deze kennen van de vorige productnamen. Ja, de oplossing heeft een nieuwe naam: Business Central en onder deze nieuwe naam leeft Navision voort :).
Meer weten?
Deze veranderingen houden dus nogal wat in, voor onze klanten en voor mijn collega’s. Onze ontwikkelaars maken grote stappen om onze oplossing aan te laten sluiten op Business Central. Wil je meer weten over wat deze veranderingen voor jouw organisatie inhouden? Wij hebben deze beschreven in het document 'Highlights van Dynamics NAV naar Business Central', je kunt deze hieronder aanvragen. Je mag mij ook bellen via 055 534 30 06. Wil je regelmatig worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in jouw branche of op jouw vakgebied? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Owe Loonstra