Het beheren van mislukte automatische incasso’s en storneringen brengt veel werk met zich mee en wordt meestal als iets negatiefs gezien. Toch kun je storneringen ook inzetten om de klanttevredenheid te vergroten en om in een handomdraai meer inkomsten te genereren.
Heel gemakkelijk, zolang het goed gaat
Automatische incasso’s zijn een prachtig fenomeen. Zonder dat je er als organisatie omkijken naar hebt, wordt er geld van je klant of donateur geïncasseerd. Heel gemakkelijk, zolang het goed gaat. Op het moment dat het afgesproken bedrag niet geïncasseerd kan worden, krijg je een melding van de bank dat de incasso is mislukt met daarbij een afkeurcode die aangeeft wat de reden is dat de incasso niet uitgevoerd kon worden. Vervolgens komt er vaak nogal wat handmatig werk bij kijken om alles te corrigeren en om je geld alsnog te innen.
Efficiënter proces en tevredener klanten
Dat moest anders kunnen, vonden wij. Daarom hebben wij een functionaliteit gebouwd waarbij we op basis van de afkeurcode een geautomatiseerd vervolgproces in gang zetten. Klopt het bankrekeningnummer niet, krijgt de klant de mogelijkheid online zijn bankrekeningnummer te corrigeren. Afhankelijk van het type afkeurcode volgt er een andere actie. Zo kunnen we die handmatige handelingen, die er vaak bij inschieten door drukte, automatiseren en onze klanten helpen met minder moeite toch hun geld te innen terwijl het leven van hún klanten ook nog eens eenvoudiger wordt gemaakt. Efficiënt, kostenbesparend en een mooie manier om het klantcontact te verbeteren en de klanttevredenheid te vergroten.
Uilskuiken
Onlangs kreeg ik de kans als donateur de procedure te testen. Ik ontving een mailtje van Vogelbescherming Nederland. Een wat verdrietig ogend uilskuikentje vertelde mij – op heel vriendelijke toon – dat het niet was gelukt mijn contributie te incasseren. Stom van mij, ik was vergeten mijn nieuwe bankrekeningnummer door te geven. Een knop in de mail bracht mij naar een formulier, waar ik dit misverstand snel en eenvoudig kon rechtzetten. Een bedankmailtje van twee knuffelende vogels was mijn beloning. Blije Vogelbescherming Nederland, tevreden donateur. Opgelost.
Herken je de uitdaging?
En ben je benieuwd naar de oplossing die wij samen met onze klanten hiervoor hebben ontwikkeld? Bel mij via 055 534 30 06 of vraag een afspraak aan. Wil je maandelijks worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in jouw branche of op jouw vakgebied? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Owe Loonstra
Bel mij voor een afspraak