Verito

  • Optimalisatie van ledenorganisaties. Uitdagingen en oplossingen

    De voordelen van software die voor verenigingen en goede doelen is ontwikkeld.

    Lees meer
  • Flexibiliteit in procesflow. 'Leden naar rechts, niet-leden naar links'.

    Hoe combineer je het vaste stramien van procesflows in de praktijk?

    Lees meer
  • Je leden en donateurs beter ondersteunen? Zo doe je dat

    Hoe geïntegreerde oplossingen en selfservice-opties het leven gemakkelijker maken.

    Lees meer
  • Op zoek naar één oplossing voor uw gehele organisatie?

    Maak kennis met Verito Charity. Of lees waarom andere goede doelen enthousiast zijn!

    Lees meer
  • Verito zoekt versterking!

    Ben jij of ken jij iemand die goed past bij Verito?

    Lees meer

Wat is uw uitdaging?

Fondsenwerver

U bent verantwoordelijk voor het uitdenken en uitvoeren van het werven van fondsen en donateurs. U zet campagnes op, maakt analyses en selecties en bewaakt de resultaten...
lees meer

Donateurbeheer

U verwerkt alle giften, bewaakt de vastlegging van relaties en beantwoordt telefoontjes van uw relaties. U bent nauw betrokken bij de verwerking van de response van de campagnes...
lees meer

Aanvraagbeheerder

Uw organisatie financiert lokale en (inter)nationale projecten. De aanvragen die hiervoor binnenkomen worden door u beoordeeld en afgehandeld. U bewaakt de voortgang en communiceert met de aanvrager...
lees meer

Collecte coördinator

U bent verantwoordelijk voor de landelijke collecteweek van uw organisatie. U onderhoudt contacten met de regio-coördinatoren en de vrijwilligers in het land...
lees meer

Directeur

U bent verantwoordelijk voor de hele organisatie. U heeft behoefte aan tijdige en eenduidige rapportages over alle bedrijfsonderdelen heen. Die inzicht bieden in wat goed gaat en vooral in wat aandacht nodig heeft...
lees meer

Is er nog nieuws?

Van kunstencentrum naar culturele makelaar: een nieuwe rol

Gepubliceerd op: donderdag 18 september 2025
Categorie: Algemeen, Goede doelen, Kunstencentra

Van kunstencentrum naar culturele makelaar: een nieuwe rol

Wie is jouw echte klant?

Allereerst een fundamentele vraag: wie is de klant van jouw organisatie? De cursist die deelneemt aan een cursus of opleiding is natuurlijk een klant. En degene die de factuur betaalt heeft een financiële relatie met je. Maar steeds vaker zien we dat ook kleine organisaties die op het gebied van cultuur en educatie bepaalde lessen, cursussen en workshops aanbieden, klanten zijn.

De vraag vanuit gemeenten

Zeker vanuit gemeenten wordt steeds nadrukkelijker gevraagd of het kunstencentrum een regierol of makelaarsrol wil vervullen. In plaats van dat elke aanbieder van workshops een eigen website heeft en een inwoner vijftien websites langs moet om zich te oriënteren, wordt het kunstencentrum gevraagd als centrale speler. Een soort marktplaats-achtige omgeving waarbij het aanbod van de hele stad samengebracht wordt, biedt voordelen voor alle partijen.

De inwoner die geïnteresseerd is in een bepaalde culturele uiting kan eenvoudig op één plek zien wat er allemaal aangeboden wordt, een keuze maken en vervolgens met de individuele organisatie in contact gebracht worden. Kunstencentra kunnen hun aanbod uitbreiden. En zelfstandige aanbieders kunnen ondersteuning krijgen van kunstencentra.

Ondersteunende diensten 

De diensten die het kunstencentrum aanbiedt zijn divers. Allereerst een plek op de online omgeving waar het aanbod wordt getoond. De aanbieder plaatst zijn eigen aanbod met eigen teksten en afbeeldingen. Daarnaast kunnen zij gebruik maken van andere faciliteiten van het kunstencentrum: leslokalen, zaalruimte en eventueel instrumenten of materialen. Als zelfstandige pianodocent heb je wel een piano, maar niet altijd een vleugel. Wil een leerling graag op een vleugel les krijgen, dan kun je in het kunstencentrum vragen of daar een lokaal en een vleugel beschikbaar zijn waar je gebruik van kunt maken.

Bedrijfsmatige ondersteuning

Kunstencentra kunnen ook aanvullende ondersteunende diensten aanbieden voor de meer bedrijfsmatige processen. Communicatie naar deelnemers over wanneer en waar de eerste les plaatsvindt kan elke organisatie voor zich doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan het kunstencentrum. Hetzelfde geldt voor facturatie. Als het kunstencentrum toch al weet wat de prijsstelling is, waarom moet elke zelfstandige aanbieder nog een eigen facturatieproces voeren? Het kunstencentrum kan afspraken maken over een vergoeding en vervolgens het hele facturatieproces uit handen nemen.

Softwarematige ondersteuning

We hebben met verschillende partijen verkend of Business Central met onze aanvullende branchemodule voor cursusorganisaties - in combinatie met de Verito-portal - dit kan ondersteunen. Uit eerste verkenningen blijkt dat er prima aanknopingspunten zijn en we verwachten dit toe te kunnen voegen aan ons aanbod.

Meer weten?

Leven er binnen jouw organisatie ook vergelijkbare vragen, wensen of ambities? Laat weten hoe die eruitzien - we denken graag met je mee en bekijken hoe deze passen in verhalen die we al gehoord hebben. Geef me een belletje op 055 534 30 06 of laat weten wanneer ik jou kan bellen.

Owe Loonstra

Bel mij voor een afspraak

Wat zeggen onze referenties?

Trots op onze klanten