Gereformeerde Gemeenten is een kerkverband dat begin vorige eeuw is ontstaan uit twee andere kerkverbanden. Gert ten Bolscher, directeur van Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening van Gereformeerde Gemeenten, vertelt waarom het kerkverband voor de oplossing van Verito heeft gekozen.
De Gereformeerde Gemeenten
Het kerkverband der Gereformeerde Gemeenten is na een lange weg in 1907 in Nederland ontstaan. Inmiddels zijn 108.000 leden aangesloten, waarmee het een van de grotere verbanden is binnen de reformatorische kerken. Halverwege de 20e eeuw heeft het kerkverband een landelijk dienstencentrum opgezet, het zogenaamde Centraal Bureau der Gereformeerde Gemeenten. Dit dienstencentrum richt zich op het doen van de financiële administratie voor eenheden binnen het kerkverband en op secretariële werkzaamheden zoals het organiseren van vergaderingen, het uitgeven van boekjes en het verwerken van bestellingen. Om dit te faciliteren is veertig jaar geleden een pand gebouwd in Woerden. Naast de huisvesting voor het Bureau voor Kerkelijke Dienstverlening is dit gebouw ook een bedrijfsverzamelgebouw voor andere entiteiten binnen het kerkverband.
De uitdaging
We werkten sinds het begin van dit millennium met een softwaresysteem. Deze applicatie raakte aan het eind van de lifecycle. Daarboven hadden wij behoefte aan nieuwe functionaliteiten om onze achterban beter te bedienen. We zijn op zoek gegaan en zochten daarbij niet alleen naar een nieuwe softwareoplossing, maar ook naar een partner waarmee we een fit zouden voelen. Men is snel geneigd om naar techniek te kijken, maar als je een implementatie als deze tot een succes wil maken, is dat slechts een van de aspecten. Cultuur en attitude zijn ook belangrijk. Verito is een partij waar we die fit direct voelden. De bedrijfscultuur, houding en betrokkenheid en ook de omvang van het bedrijf – niet te groot, maar ook niet te klein – paste helemaal bij ons.
Harde eisen en aanvullende wensen
Natuurlijk moest ook de oplossing kloppen. We hadden twee harde eisen. Ten eerste wilden we het relatiebeheer van al onze leden en doopleden in één systeem kunnen doen en in één database beschikbaar stellen voor alle twaalf deputaatschappen. Daar is een multi-company-oplossing voor nodig. Daarnaast moest de financiële administratie integraal uitgevoerd kunnen worden. De oplossing van Verito biedt ons dit. Omdat het platform is gebaseerd op Microsoft Dynamics 365 Business Central, integreert het bovendien met onze Microsoft-pakketten, zoals Word, Excel en Outlook. Dat is een sterk voordeel. De mogelijkheid om in de toekomst aanvullende modules en bijvoorbeeld portalen toe te voegen, vonden we ook een pre.
Ruimte en flexibiliteit
De samenwerking met Verito is ons vanaf dag één goed bevallen. In de verkennende fase gingen wij niet over één nacht ijs. Het team van Verito heeft daarin geduld laten zien. Wij hadden een externe, onpartijdige bedrijfskundig adviseur met ICT-ervaring aangetrokken om ons bij het proces te begeleiden en ik heb ook ervaring in de ICT-branche. We hadden daarmee een meer dan gemiddelde hoeveelheid kennis en expertise in huis. Wij hebben zelf het traject geleid. Die ruimte en flexibiliteit heeft Verito ons geboden.
Snel en gebruiksvriendelijk
De oplossing van Verito maakt onze processen een stuk sneller. Als je voor ruim 100.000 leden een bestand moet verwerken kost dat tijd, maar die is nu geminimaliseerd. Bovendien zijn er mooie uitbreidingen mogelijk in de toekomst. Het systeem functioneert gebruiksvriendelijk. Als je bijna twintig jaar met een systeem werkt, is zo’n overstap natuurlijk even wennen, maar dat heeft niet lang geduurd. Als je me vraagt of ik het opnieuw zou doen, zeg ik volmondig ja. De aanpak waarvoor we hebben gekozen, is goed bevallen en met de samenwerking en de oplossing die Verito biedt, zijn we erg blij.
Meer weten?
Wil je meer weten over Gereformeerde Gemeenten? Bezoek www.gergeminfo.nl. Wil je meer weten over de (on)mogelijkheden van onze oplossing voor kerkgenootschappen, verenigingen en goede doelen? Bel Owe Loonstra via (06) 51 58 50 31 of geef door op welk moment hij je kan bellen. Wil je regelmatig worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in jouw branche of op jouw vakgebied? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Bel mij voor een afspraak