Veel muziekscholen bieden via een centrale website verschillende cursussen aan die worden verzorgd door zzp-docenten. De muziekschool biedt ruimtes en instrumenten aan en verzorgt de online aanwezigheid. Wanneer een leerling zich aanmeldt voor een cursus, komt dit via de centrale website binnen en wordt het doorgestuurd naar de betreffende docent. De docent neemt vervolgens direct contact op met de geïnteresseerde en regelt de inschrijving. In deze blog vertelt Owe Loonstra, Manager Sales en Marketing, welke uitdagingen dit zogenaamde ‘makelaarsmodel’ met zich meebrengt. Ook vertelt hij welke verbeterpunten er zijn.
Uitdaging voor zzp-docenten
Op dit moment zijn docenten vaak zelf verantwoordelijk voor het versturen van facturen, het bijhouden van betalingen en het beheren van incassomachtigingen. Zzp'ers zijn meesters in hun vak, maar administratieve taken zijn niet per se hun sterkste kant.
Uitdaging voor de muziekschool
De centrale organisatie biedt niet alleen diensten aan om de website te onderhouden en aanmeldingen te verwerken, maar regelt ook de lesruimtes. Hiervoor hanteren ze een abonnementsmodel waarbij zzp'ers een percentage van hun omzet betalen als lidmaatschap. Die omzet wordt echter ingeschat, wat natuurlijk foutgevoelig is. Is de schatting te hoog, zal de docent aan de bel trekken. Is de schatting te laag, is de kans groot dat niemand zich meldt. Dus per saldo schiet de organisatie er altijd wat bij in.
Twee vliegen in een klap
Kortom, aan beide kanten is er ruimte voor verbetering. Onlangs had ik een gesprek met een muziekschool die een interessant idee had waarmee je twee vliegen in één klap kunt slaan. Wat als de organisatie haar diensten uitbreidt met financiële ondersteuning, zoals facturatie, incassering en mogelijk aanmaningen voor klanten? Op deze manier kunnen ze als een soort servicebureau de aangesloten docenten ontlasten en tegelijkertijd een beter inzicht krijgen in de daadwerkelijke omzet. Bovendien zouden ze hun tarieven iets kunnen verhogen omdat de dienstverlening uitgebreider wordt en om zo de extra investering te compenseren. Zo kunnen de docenten zich richten op het les geven en versterkt de band tussen de organisatie, de doelgroep en de zzp’ers.
Een stap verder
Je kunt zelfs nog verdergaan daarin. Het plannen van lessen, het verplaatsen van lessen bij ziekte, en het eventueel crediteren zijn ook niet de meest favoriete taken van een zzp'er. Misschien kun je ook deze aspecten aan het dienstenpakket toevoegen, waardoor de zzp'ers nog meer worden ontlast en de efficiëntie van het proces verder wordt verhoogd.
Luisterend oor
Een slim idee, maar ondanks dat dit al een tijdje speelde, kon de muziekschool geen partij vinden die hun idee begreep en mee wilde denken. Toen ze ons belden, vonden ze wel een luisterend oor. Wij zien zeker de toegevoegde waarde én gaan samen de mogelijkheden onderzoeken.
Een softwarepartner die met je meebeweegt
Ben jij ook op zoek naar een partner die met je meedenkt? Geef me een belletje op 055 534 30 06 of gebruik de mogelijkheid dat ik jou bel op een moment dat jou past.
Bel mij voor een afspraak