Verito

  • 'Het voelt meer als een partnerschap dan als een leverancier-klant-relatie’

    Kunstencentrum C. blikt enthousiast terug op de implementatie van Business Central.

    Lees het verhaal van C.
  • Planning en roostering: Twee kanten van dezelfde medaille

    Hoe software kan helpen om planning en roostering te ondersteunen.

    Lees meer
  • Samenwerking en dienstenuitbreiding. Het dynamische landschap van kunstencentra

    Drie belangrijke trends tekenen zich af. We zien steeds meer samenwerkingsverbanden tussen culturele instellingen, het dienstenpakket breidt zich alsmaar uit én de dynamiek in softwareoplossingen verandert.

    Lees meer
  • Individuele lessen en schoolprojecten in één oplossing?

    Profiteer van optimaal inzicht in alle activiteiten die u uw doelgroep aanbiedt!

    Lees meer
  • Verito zoekt versterking!

    Ben jij of ken jij iemand die goed past bij Verito?

    Lees meer

Wat is uw uitdaging?

Docent-trainer

U heeft een passie voor uw vak en wilt uw administratie zo eenvoudig mogelijk afhandelen. Zien wat uw werk eenvoudiger maakt (en niet meer) en vastleggen wat nodig is. Geen losse lijstjes meer...
lees meer

Cursusadministratie

U beheert alle aanmeldingen en mutaties en beantwoordt vragen van de cursisten. U wilt de juiste persoon snel vinden, mutaties eenvoudig verwerken en uw collega's informeren. Op één plaats en niet in meerdere systemen...
lees meer

Opleidingsmanager

U bewaakt het huidige cursus- aanbod en ontwikkelt nieuwe cursussen. U wilt weten welke cursussen snel vollopen en welke achterblijven. Zodat u tijdig kunt anticiperen...
lees meer

ICT Manager

U bent verantwoordelijk voor de ICT infrastructuur en wilt de complexiteit hiervan minima- liseren. Hoe minder systemen, hoe eenvoudiger het beheer...
lees meer

Directeur

U bent verantwoordelijk voor de hele cursusorganisatie. U heeft behoefte aan tijdige en eenduidige rapportages over alle bedrijfsonderdelen heen. Die inzicht bieden in wat goed gaat en vooral in wat aandacht nodig heeft. Waardoor u kunt bijsturen waar nodig...
lees meer

Is er nog nieuws?

Van losse cursussen naar abonnementen: zo bind je cursisten langdurig

Gepubliceerd op: donderdag 20 februari 2025
Categorie: Algemeen, Commerciële opleiders, Kunstencentra

Van losse cursussen naar abonnementen: zo bind je cursisten langdurig

De wereld om ons heen verandert snel. Van software tot maaltijden, van sportscholen tot muziek en van films tot luisterboeken – steeds meer dienstverleners stappen over op een abonnementsmodel. Ook in de opleidingssector zie je deze trend. Maar hoe zet je zo'n abonnementsmodel succesvol op? In deze blog legt Owe Loonstra, Manager Sales en Marketing bij Verito, uit hoe je cursussen en abonnementen slim combineert.

Waarom abonnementen steeds belangrijker worden

Als opleider droom je ervan dat je cursisten blijven terugkomen. Je wilt het liefst dat iemand, zodra die binnenstapt bij jouw organisatie, zo veel en zo lang mogelijk lessen blijft volgen. Steeds meer opleiders en kunstencentra spelen daarop in door hun diensten via abonnementen aan te bieden. Dit concept is niet nieuw – vroeger kenden we het al van de sportvereniging, voetbalclub en bibliotheek. Tegenwoordig zien we dat steeds meer diensten in abonnementsvorm worden aangeboden.

Van betalen per les naar maandelijks bedrag

Van maaltijden tot films, van wasmachines tot e-books en van sportscholen tot cloudopslag. Voor een vast bedrag per maand mag je soms beperkt gebruikmaken van diensten, zoals een bepaald aantal maaltijden per maand, maar vaak ook onbeperkt. Denk aan Spotify, waarmee je zoveel muziek streamt als je wilt, of Netflix waarmee je eindeloos films kunt kijken. En bij veel sportscholen kan je voor een of twee tientjes per maand onbeperkt sporten.

Zo werkt een cursusabonnement in de praktijk

Deze trend komt nu ook op in de opleidingswereld. In plaats van het cursusgeld te koppelen aan vijf lessen muziek of tien lessen mindfulness, bied je een abonnement aan. Stel je voor: een cursist volgt al jaren elke maandagavond dezelfde creatieve cursus. Nu moet deze cursist zich elk seizoen opnieuw aanmelden. Met een abonnement is dat verleden tijd. De cursist betaalt een vast bedrag per maand en weet: mijn plek is gegarandeerd, of er nu een zomervakantie of een nationale feestdag tussen zit of niet. Je kunt cursisten natuurlijk ook zelf laten kiezen welke workshops of trainingen ze volgen.

Maak je aanbod flexibel en aantrekkelijk

Je kunt verschillende abonnementsvormen ontwikkelen: een light-versie, een gevorderdenpakket of een expert-versie. Zo kunnen cursisten precies dat pakket kiezen dat ze nodig hebben. Een praktijkvoorbeeld: bied een abonnement aan voor mentale weerbaarheid. Met onbeperkt toegang tot je hele aanbod, zowel online als op locatie, voor bijvoorbeeld 25 euro per maand.

De uitdaging: flexibiliteit én praktisch uitvoerbaar

Anders dan bij muziek of films, heb je bij cursussen te maken met docenten, locaties en materialen. Je wilt een slimme combinatie maken: aan de ene kant het abonnement als betaalvorm, aan de andere kant de praktische organisatie met planning en bezetting. Denk aan optimale groepsgroottes en beschikbaarheid van docenten. Zorg daarom voor een goede balans tussen flexibiliteit voor de cursist en een werkbare planning voor jouw organisatie.

Hoe beheer je dit slim?

Voor cursisten moet het simpel zijn: één abonnement met verschillende opties waar ze uit kunnen kiezen. Achter de schermen betekent dit dat je de abonnementen moet kunnen koppelen aan je cursusadministratie. Als iemand een abonnement afsluit, krijgt deze automatisch toegang tot een bepaald aantal cursussen. De financiële kant – denk aan facturatie en incasso – regel je volledig via het abonnement. De cursusadministratie zorgt voor het inschrijven, plannen en begeleiden van de deelnemers. Dit vraagt wel om flexibele software die deze nieuwe trends ondersteunt. Samen met verschillende opleiders onderzoeken we momenteel hoe we dit binnen onze oplossing zo effectief mogelijk kunnen inrichten. Want één ding is duidelijk: nieuwe trends in de markt vragen om flexibele oplossingen.

Meer weten?

Wil je ontdekken hoe je abonnementen kunt inzetten voor jouw opleidingsorganisatie? Of sparren over de mogelijkheden voor jouw specifieke situatie? Geef me een belletje op 055 534 30 06 of laat weten wanneer ik jou kan bellen. Ik denk graag met je mee.

Owe Loonstra

 

Bel mij voor een afspraak

Wat zeggen onze referenties?

Trots op onze klanten