Verito

Planning en roostering: Twee kanten van dezelfde medaille

Gepubliceerd op: woensdag 19 juni 2024
Categorie: Algemeen, Commerciële opleiders, Kunstencentra

Planning en roostering: Twee kanten van dezelfde medaille

Plannen en roosteren: twee begrippen die we vaak door elkaar gebruiken. Maar als je er dieper op ingaat, zie je toch duidelijke verschillen. Planning is meer gericht op het overzicht: welke capaciteiten en vaardigheden heb je nodig in een bepaalde periode? Roosteren daarentegen richt zich op het gedetailleerd invullen van de werkzaamheden. Beide zijn belangrijk voor commerciële opleiders. In deze blog vertelt Owe Loonstra, Manager Sales en Marketing bij Verito, hoe wij ons door wensen in de markt laten inspireren.

Van grote lijnen naar de details

Planning en roostering lijken synoniemen, maar in de praktijk zie je toch verschillen. Planning houdt zich voornamelijk bezig met de hoofdlijnen, het grote plaatje. Hierbij kijk je naar de capaciteitsbehoefte, beschikbare capaciteiten en benodigde vaardigheden in een bepaalde periode. Roosteren gaat meer over het gedetailleerd invullen van de uit te voeren werkzaamheden. De planning zegt bijvoorbeeld iets over of er voldoende docenten beschikbaar zijn voor trainingen in het komende kwartaal, terwijl roosteren specifiek gaat over wie wanneer welke taken uitvoert, zoals docent A die in juni training xyz zal geven.

Plannen en roosteren in de praktijk

Onlangs ontvingen we een pakket met eisen en wensen van een grote opleider. Hoewel planning een belangrijk onderdeel was, trokken vooral de wensen met betrekking tot roosteren onze aandacht. Deze gingen onder andere over de mogelijkheid om eenvoudig verschillende roosters weer te geven, zoals dagelijks, wekelijks, maandelijks, of voor zelf te bepalen periodes. Daarnaast willen zij het rooster kunnen filteren op specifieke resources, zoals medewerkers, trainingen, uitvoeringen, of locaties. Ze vroegen zich af in hoeverre software zou kunnen helpen om bepaalde roosterprocessen te automatiseren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

Nader onderzoek

Een groot aantal van deze elementen kunnen we met onze oplossing al uitstekend ondersteunen. Maar sommige elementen triggerden ons om eens nader te onderzoeken. Met name de zelfredzaamheid die belangrijk is bij het roosteren, is een aandachtspunt. Stel bijvoorbeeld dat een docent is ingepland voor een training die morgen plaatsvindt, maar hij kan niet. Welke mogelijkheden zijn er dan voor de docent om dit zelf aan te geven en zijn training beschikbaar te stellen aan collega's met vergelijkbare vaardigheden? Dit doet denken aan functionaliteiten die we kennen van apps voor sportverenigingen, waarbij je zelf online kunt aangeven wanneer je bardienst wilt vervullen en wanneer je eventueel een bardienst wilt ruilen, zodat anderen daarop kunnen inspelen.

Praat ook mee

Kortom: we laten ons graag inspireren om onze oplossing verder te verbeteren. In dit geval is er zeker ruimte voor verbetering op het vlak van roosteren en plannen. We zien dit als een mooie reden om binnenkort weer met klanten in de opleidingsbranche om de tafel te gaan zitten. Laten we samen de roadmap doornemen en eens bespreken welke verdere ontwikkelingen jullie graag zouden zien.

Meer weten?

Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen helpen met een softwareoplossing die meegroeit met jouw organisatie en de veranderende behoeften in de markt? Geef me een belletje op 055 534 30 06 of gebruik de mogelijkheid dat ik jou bel op een moment dat jou past.

Owe Loonstra

Bel mij voor een afspraak

Wat zeggen onze referenties?

Trots op onze klanten