Bij Verito hebben we lang geleden besloten om ons te richten op een select aantal branches, om redenen die Richard al eerder in zijn blog besprak. Maar wat heeft deze strategische keuze ons opgeleverd? Vooral een aanzienlijke hoeveelheid vertrouwen van onze – potentiële – klanten, is de ervaring van Owe Loonstra, Manager Sales en Marketing. In deze blog deelt hij enkele van zijn inzichten over de kracht van focus en vertrouwen.
Betrouwbaarheid
Laat ik beginnen met de vraag: wat maakt nu eigenlijk dat je iemand vertrouwt? Onlangs had ik een mooi gesprek daarover met een groep jongeren. Hun conclusie was eenvoudig maar treffend: iemand is te vertrouwen als hij doet wat hij zegt en als hij zegt wat hij doet. Dit vat wat mij betreft precies samen hoe wij bij Verito werken. Als we zeggen dat we iets kunnen, dan kunnen we het ook. En als we van mening zijn dat we iets niet kunnen, zijn we daar ook eerlijk over. Dat we daar – in alle zekerheid – zo helder en eerlijk over kunnen zijn, is te danken aan onze focus.
Focus op de juiste branches
Onlangs hebben we een oriëntatietraject afgerond met een organisatie die tot de kern van onze doelgroep behoort. Dit traject voelde als een feest van herkenning, voor beide partijen. Dat bewijst opnieuw dat onze focus op een select aantal branches – goede doelen, verenigingen, commerciële opleiders en kunstencentra – zijn vruchten afwerpt. Dat we elkaar met een half woord begrepen, was te danken aan onze ervaring met en kennis van de processen in hun branche. Dit stelde ons in staat om heel snel passende oplossingsrichtingen aan te dragen, waarvan onze gesprekspartners direct enthousiast werden.
Blijk van waardering
Ze gaven aan blij te zijn met ons kennis te hebben gemaakt. Onze contactpersoon vertelde dat ze verwachtte dat er een aanbestedingstraject zou komen vanwege de omvang van de investering. Ze zei: ‘We zouden het wel heel fijn vinden als jullie daaraan willen deelnemen.’ Dat alleen was al een mooie blijk van waardering. Toen ze daar nog aan toevoegde: ‘En dat zeg ik maar tegen één partij’, was dat natuurlijk helemaal een opsteker.
Betere aansluiting bij wat nodig is
Wat ik hiermee wil zeggen, is dat betrouwbaarheid en expertise kunnen worden opgebouwd door je te concentreren op één of enkele specifieke segmenten. Zo kun je veel beter oplossingen ontwikkelen die aansluiten bij wat in de branche(s) echt nodig is. Onze focus heeft ons dus niet alleen geholpen om betrouwbaar over te komen, maar ook om daadwerkelijk betrouwbaar te zijn.
Een softwarepartner die met je meebeweegt
Ben jij klaar voor 2024? Of ben je nog op zoek naar een deskundige partner met een flexibele oplossing die aansluit bij de uitdagingen in jouw branche? Aarzel niet om contact met me op te nemen via 055 534 30 06 of laat me je bellen op een moment dat jou goed uitkomt.
Owe Loonstra
Bel mij voor een afspraak