We schreven al eerder een blog over hoe je weet dat het tijd is voor een nieuw softwarepakket. Maar als je dat dan eenmaal weet, hoe vind je dan gerichte informatie over mogelijke oplossingen en passende leveranciers? In deze blog vertelt Owe Loonstra wat de voordelen zijn van een selectiehulp als die van het NederlandsKennisCentrum en wat er op je afkomt als je zo’n platform gebruikt.
Selectieplatforms
Organisaties die op zoek zijn naar nieuwe software, weten vaak niet waar ze moeten beginnen met hun zoektocht. Gelukkig zijn er verschillende selectieplatforms beschikbaar in Nederland, zoals bijvoorbeeld die van het NederlandsKennisCentrum. Op dergelijke platformen vind je veel algemene informatie die je kan helpen om je zoektocht vorm te geven en een beter beeld te krijgen van wat je precies nodig hebt. Maar hoe werkt zo’n platform?
De eerste aanzet
Wanneer je je contactgegevens achterlaat, ontvang je een set documenten die je kan helpen bij het vinden van de juiste softwareoplossing. Je wordt ook gebeld om je specifieke vragen zo duidelijk mogelijk te krijgen. Vervolgens worden jouw specifieke vragen – geanonimiseerd – gedeeld met een beperkt aantal leveranciers die mogelijk goed bij jouw zoekselectie passen. Zo kreeg ik onlangs de gegevens van een opleidingsinstituut dat op zoek was naar nieuwe software. In zo’n eerste bericht staat alleen achtergrondinformatie van de organisatie, zoals het type organisatie (in dit geval een taleninstituut) en enkele andere gegevens. Als je als leverancier denkt dat je een geschikte partij bent voor deze organisatie, kun je besluiten de lead te kopen. Dan ontvang je gedetailleerde informatie over de organisatie en de contactgegevens.
Op zoek naar de match
Als aanvragende organisatie krijg je vervolgens die zes of zeven potentiële leveranciers aan de lijn. Sommige leveranciers kiezen voor een vrij agressieve benadering en duiken op zo’n lead als een havik op z’n prooi. Ze laten die prooi niet meer los, tot de verkoop is gesloten of de prooi het roofdier heeft afgeschud. Wij zijn van de iets softere aanpak. Wij sturen eerst een mail waarin we aangeven dat we het verzoek hebben gezien en dat we denken dat er een match kan zijn. Vervolgens verwijzen wij naar vergelijkbare organisaties die al met onze software werken en een referentie hebben geschreven. In de mail stellen we voor om vrijblijvend kennis te maken in een online sessie. Alleen als je elkaar spreekt, kun je bepalen of er een mogelijke match is. Een of twee weken later pleeg ik dan een belletje om een afspraak in te plannen. Vaak hoor ik dan aan de andere kant van de lijn een diepe zucht. Ik hoor nog net niet: daar héb je er weer één. Maar juist onze terughoudendheid én het feit dat zo gefocust zijn op de doelgroep, helpt ons meestal om samen de verkenningsfase in te gaan.
Voordelen selectieplatforms
Voor de organisaties die op zoek zijn naar een nieuwe applicatie, is deze aanpak een mooie manier om meer te weten te komen over valkuilen en ‘tips & tricks’ bij het oriënteren op nieuwe software. En om van een aantal potentiële leveranciers informatie te ontvangen zonder dat je zelf een ingewikkelde marktverkenning hoeft te doen of dure bureaus hoeft in te schakelen. Het gebruik van een dergelijk platform kan ook helpen om algemene informatie te krijgen over de aanbieders die er zijn en een beter idee te krijgen van wat er op je afkomt bij het oriënteren op software. Voor ons als Verito geeft deze aanpak een mooie mogelijkheid om in contact te komen met organisaties die nog niet bekend zijn met ons aanbod.
Nieuwsgierig?
Benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen helpen bij het oriënteren op een nieuwe applicatie die je optimale controle geeft over je primaire bedrijfsprocessen.? Geef me een belletje op 055 534 30 06. Wil je regelmatig worden geïnformeerd over relevante ontwikkelingen in jouw branche of op jouw vakgebied? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Owe Loonstra
Bel mij voor een afspraak